Categorieën
Algemeen Geen categorie

Update coronavirus – 112

Met deze update informeren we u over de actualiteit rond Covid-19 en vaccinaties.

Fase 3: code zwart, en toch dalende cijfers in de sector

Het voelt heel dubbel. We bereiden ons voor op een 3e golf, een ongekend hoge piek en opnieuw vastlopende zorg. En tegelijkertijd zien we een forse daling in de besmettingen in onze sector, met name onder bewoners en medewerkers van verpleeghuizen en vergelijkbare woonvormen. Meer vrijheden en maatregelen afbouwen? Of juist strak sturen en maatregelen uitbreiden. Op vrijdag 12 maart gaan we graag samen met u in gesprek over dit dilemma in het ActiZ-webinar Covid-19: ‘De paradox’. Naast onderlinge uitwisseling verwachten we medewerking van IGJ, LNAZ en GGD.

Gelekte informatie over OMT-advies

NOS.nl en Teletekst melden dat het meest recente OMT-advies in zou gaan op verruiming van bezoekmogelijkheden. Het kabinet moet het betreffende OMT-advies echter nog gaan bespreken. Als er relevante informatie is dan informeren we u uiteraard direct. Overigens gaan we ervanuit dat de bestaande handreiking voor bezoek en sociaal contact de nodige mogelijkheden biedt om uw regelingen aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Zowel als het gaat om beperking als bij mogelijkheden tot verruiming. Het OMT adviseert vooralsnog niet over ander PBM-gebruik, daarvoor worden de resultaten van het lopende onderzoek naar transmissie na vaccinatie eerst afgewacht.

Vaccinatie

Vaccinatie bewoners onder verantwoordelijkheid specialist ouderengeneeskunde 

In de week van 29 maart en 5 april (week 13 en 14) vindt de ‘inhaalronde’ plaats voor het vaccineren van cliënten onder verantwoordelijkheid van de specialist ouderengeneeskunde. Daarna kan in de weken van 26 april en 3 mei (week 17 en 18) de 2e vaccinatie toegediend worden. Zorgaanbieders kunnen van 22 tot en met 24 maart bestellen via de SNPG. Als uw organisatie nog niet bekend is bij de SNPG, kunt u zich zo spoedig mogelijk aanmelden voordat u een bestelling kunt plaatsen. De vaccins kunnen inmiddels per losse flacon (5,5 dosis) besteld worden. Na levering kunt u nog ca. 3 dagen vaccineren. Volgende week publiceert het RIVM een werkinstructie rondom vaccinatie inhaalronde.

Cliënten die nog géén vaccinatie hebben gehad en cliënten die de tweede vaccinatie hebben gemist, kunnen dan alsnog in de inhaalronde gevaccineerd worden. Personen die vanuit spillage een eerste vaccinatie hebben gehad, moeten in de inhaalronde ook een tweede vaccinatie krijgen.

Waar mogelijk en wenselijk kunnen cliënten die vallen onder een huisarts en wonen in dezelfde instelling, ook gevaccineerd worden in de inhaalronde. Uiteraard in nauw overleg tussen de specialist ouderengeneeskunde en de huisarts. Alle nieuwsberichten van het RIVM over vaccinatie vindt u onderaan deze pagina op RIVM.nl.

Vaccinmakelaars voor traject onder HAP en specialist ouderengeneeskunde
Per 1 maart zijn twee vaccinmakelaars gestart bij het RIVM. Zij zijn vanaf nu het aanspreekpunt wanneer er na de vaccinatie van de cliënten flacons overblijven. Wanneer u dichte flacons overhoudt, kunt u dit doorgeven aan het RIVM door een mail en checklist te sturen naar vaccinmakelaar@rivm.nl.

Vaccinatie zorgmedewerkers

Mocht u eerdere communicatie gemist hebben: alle zorgmedewerkers in onze sector, (met direct cliëntcontact!), ook nieuwe medewerkers en stagiaires, kunnen inmiddels terecht bij de GGD om een afspraak te maken voor vaccinatie in de komende weken. Zorgmedewerkers moeten bij het maken van de afspraak in het bezit zijn van een uitnodigingsbrief op naam van de medewerker en met naam van de organisatie. Op Mijn ActiZ vindt u de uitnodigingsbrief en andere relevante informatie over vaccinatie van zorgmedewerkers.

‘Spookbrieven’ over vaccinatie

Diverse leden ontvangen ongevraagd brieven met onjuiste, onvolledige en ongenuanceerde informatie over vaccinatie. Op dit moment circuleert een brief over “vaccinatie en de Wzd” van het “Artsenteam Viruswaarheid”. Het betreft uiteraard desinformatie waarvan inmiddels ook VWS onderzoekt hoe dat voorkomen kan worden of hoe daarop gereageerd kan worden. Omdat dergelijke brieven vaak ook op locatie, bij artsen of bij andere zorgverleners bezorgd worden, leek het ons toch goed om hier kort te melden.

Covid-regelingen en jaarrekening 2020

Geleidelijk begint duidelijk te worden wat het effect is van de veelheid aan Wlz-regelingen in 2020 (regulier, kwaliteitsbudget en alle Wlz-Covid-regelingen) op de jaarresultaten. De effecten voor de Wmo-regelingen, de Zvw-regelingen en met name de samenloop van álle regelingen worden pas de komende weken geleidelijk helder.

Wellicht ten overvloede wijs ik u nogmaals op het feit dat de Covid-regelingen specifiek en uitsluitend bedoeld zijn om financieel nadeel en problemen te voorkomen. Níet om er financieel beter van te worden. Het blijft dan ook zaak om te voorkomen dat kosten (regulier, kwaliteit, meerkosten of CB) dúbbel, of juist helemaal níet vergoed worden. Op ActiZ.nl vindt u het overzicht van de Covid-regelingen voor 2020 en specifieke informatie over ondersteuning rond de Zvw regelingen. Met vragen kunt u te allen tijde terecht bij Lenard Markus (l.markus@actiz.nl) voor Zvw/ Wmo en bij Marc van Eck (m.van.eck@actiz.nl) voor de Wlz.

Covid-regelingen Zvw 2021

U wacht nog steeds op de Zvw-Covid-regelingen voor meerkosten en continuïteitsbijdrage in 2021. Zoals eerder met u gedeeld, verlopen de gesprekken over deze regelingen traag en moeizaam. De regelingen komen er overigens sowieso! We streven voor 2021 echter naar betere en eenvoudigere regelingen die voor zoveel mogelijk (ook kleinere) aanbieders in de Zvw problemen voorkomen of oplossen. We veronderstellen daarbij dat u méér belang hecht aan de best mogelijke regeling dan aan de snelst mogelijke regeling. De komende weken verwachten we u alsnog concrete en bruikbare resultaten te kunnen melden.  

Corona communicatie
Via deze updates, www.actiz.nl/corona en www.actiz.nl/coronavaccinatie wordt u doorlopend op de hoogte gehouden van het laatste nieuws rond Covid-19 en vaccinaties. Ook is er het continu bijgewerkte dossier coronavirus voor zorgorganisaties te vinden. Ervaringen van zorgorganisaties en documenten worden uitgewisseld in het corona netwerk in het ledendeel van de ActiZ website. In geval van een uitbraak kunt u rond persvragen altijd overleggen met de ActiZ persvoorlichting: 085-0772099.