Categorieën
Algemeen Geen categorie

Update coronavirus – 149

Met deze update informeren wij u over de actualiteit rond Covid-19 en vaccinaties.

Boostervaccinatie medewerkers door GGD
Zoals in eerdere updates gemeld, is er naast de mogelijkheden om zelf uw medewerkers te vaccineren ook veel ruimte om regionale afspraken met uw GGD te maken. Als dat in uw regio nog niet is gelukt dan gaat nu de landelijke aanpak boostervaccinatie medewerkers van start. De eerste stap daarin is dat u zich als zorgorganisatie meldt bij het RIVM middels dit Aanmeldformulier voor zorgorganisaties, daarbij geeft u direct het aantal medewerkers met cliëntcontact door dat u gaat uitnodigen voor de booster. Vervolgens ontvangt u per email het gevraagde aantal unieke codes en de model-uitnodigingsbrief waarmee u uw medewerkers kunt uitnodigen. De fast-lane voor de booster voor medewerkers in de zorg gaat volgende week live. Met de code kan de medewerker zich aanmelden op de fast-lane. De GGD nodigt uw medewerkers vervolgens zo spoedig mogelijk uit op basis van beschikbare prikcapaciteit, start vaccinatie vanaf half december.

Wellicht ten overvloede, u kunt ook ZZP’ers, uitzendkrachten, stagiaires en anderen aan uw organisatie verbonden medewerkers met cliëntcontact uitnodigen. Tussen de laatste vaccinatie en de booster moet minstens 6 maanden zitten. Hier vindt u de volledige werkwijze voor de boostervaccinatie van medewerkers met cliëntcontact.

Samenwerking met apotheken 
Begin dit jaar hebben zorgorganisaties voor de vaccinatie van hun bewoners een beroep gedaan op apothekers. Zij hebben toegezien op het bewaken van de ‘cold chain’ en het veilig en zo doelmatig mogelijk voor toediening gereed maken van de Pfizer-vaccins. Over deze inzet van apothekers en de vergoeding hiervoor zijn opnieuw afspraken gemaakt door het ministerie van VWS en de KNMP voor de boosteraanpak. Neem voor hulp desgewenst contact op met uw apotheker.   

Inzet van zelftesten  
Het OMT adviseert om zelftesten in de toekomst breder in te gaan zetten voor personen met milde klachten. Dit heeft het kabinet overgenomen. Op dit moment wordt deze wijziging en de afweging wat dat betekent voor zorgmedewerkers verwerkt door het RIVM. De verwachting is dat deze richtlijn volgende week geactualiseerd en gepubliceerd is. Tot de publicatie van de geactualiseerde richtlijn blijven de huidige uitgangspunten testbeleid en inzet zorgmedewerkers van toepassing.  

Nationale Zorgreserve
Nu de druk in de VVT weer extreem hoog is, wilt u voor hulp tijdens de crisis wellicht opnieuw een beroep doen op de Nationale Zorgreserve (regionale community’s van niet-praktiserende zorgprofessionals bij wie het zorghart nooit gestopt is met kloppen, of zorgprofessionals met een nulurencontract). Zij beschikken dus altijd over een zorgdiploma en werkervaring in de zorg. Een hulpvraag kan via community@nationalezorgreserve.nl of 085-3038457.

Covid-compensatie Zvw en sociaal domein
ActiZ ontvangt veel signalen en vragen van leden m.b.t. de covid-compensatie voor de Wmo en Jeugdwet in 2021. Daarnaast zijn er veel vragen over de afwikkeling en moment van uitbetaling van de compensatie Zvw voor 2020. Over deze onderwerpen vindt u de meest actuele informatie in dit ledenbericht. Alle informatie over de regelingen vindt u in het bijgewerkte overzichtsartikel.

Corona communicatie
Via www.actiz.nl/corona en www.actiz.nl/coronavaccinatie en deze updates wordt u doorlopend op de hoogte gehouden van het laatste nieuws rond Covid-19 en vaccinaties. Ook is er het dossier coronavirus voor zorgorganisaties te vinden. Ervaringen van zorgorganisaties en documenten worden uitgewisseld in het corona netwerk in het ledendeel van de ActiZ website. In geval van een uitbraak kunt u rond persvragen altijd overleggen met de ActiZ persvoorlichting: 085-0772099.