Categorieën
Algemeen Geen categorie

Update coronavirus – 159

Met deze update informeren wij u over de actualiteit rond Covid-19 en vaccinaties.

Verwachte versoepelingen ondanks aanhoudende druk in onze sector
Hoewel er nog geen besluiten zijn, is het waarschijnlijk dat de nog bestaande maatregelen de komende weken verder losgelaten zullen worden. Eén van de overwegingen die daarbij door de Minister van VWS genoemd worden is de afnemende druk in de zorg. Het feit dat de druk in de VVT onverminderd hoog blijft, wordt daarbij nauwelijks genoemd. Uiteraard benadrukken en communiceren wij dat continue en hebben we deze week opnieuw aan beide ministers gevraagd dat expliciet mee te nemen in de afwegingen en de communicatie. VWS heeft dat toegezegd.

Verdere versoepelingen (bijvoorbeeld 1,5 meter, groepsgrootte, maskergebruik) zullen ook impact hebben op onze sector. Nader bericht volgt zodra er meer concreet bekend is.

Mogelijk opnieuw boostervaccinatie vanaf eind februari
De afgelopen dagen krijgen wij meerdere signalen dat het Ministerie van VWS, vooruitlopend op advies van de Gezondheidsraad, overweegt om al eind deze maand een volgende boostervaccinatieronde te starten. Waarschijnlijk voor specifieke doelgroepen en wellicht onder condities maar dat is nog onduidelijk. In de evaluaties van de eerdere vaccinatierondes is op alle mogelijke manieren benadrukt dat het belangrijk is om voldoende voorbereidingstijd te hebben en dat het duidelijk moet zijn wie wat gaat doen: dus specialisten Ouderengeneeskunde de bewoners met behandeling, GGD de medewerkers en het brede publiek en de huisartsen eventueel hun eigen cliënten. We verwachten komende week meer te horen over deze verkenning.

Inzet positief geteste medewerker zonder klachten (handreiking FMS)
De FMS heeft de leidraad ‘Testbeleid en inzet zorgmedewerkers in het ziekenhuis’ geactualiseerd. De aanleiding hiervoor zijn de toegenomen coronabesmettingen die tot capaciteitsproblemen in de ziekenhuizen leiden. De aanpassingen hebben onder meer betrekking op de condities waaronder eventueel medewerkers met milde klachten en positief geteste medewerkers ingezet kunnen worden. Dit in situaties waarin de continuïteit van de zorg ernstig in het gedrang komt. In de praktijk blijkt de toepassing overigens complex.

De situatie voor wat betreft de zorgcontinuïteit is vergelijkbaar met de VVT en daarom is ActiZ op dit moment in gesprek met VWS, IGJ, RIVM en Verenso om te zien of de uitgangspunten uit de leidraad van de FMS ook opgenomen kunnen worden in de richtlijn van het RIVM ‘Uitgangspunten testbeleid en inzet zorgmedewerkers buiten het ziekenhuis’. Als dat veilig kan uiteraard.

Update handreiking bron- en contactonderzoek in de langdurige zorg
Het RIVM heeft op 9 februari 2022 de handreiking bron- en contactonderzoek in de langdurige zorg aangepast aan de nieuwste quarantaine adviezen.

Kamerbrief korte termijn aanpak Covid-19 en doorkijk lange termijn
In deze Kamerbrief laat minister Ernst Kuipers weten dat er een verschuiving komt in de kabinetsdoelen van het corona-beleid. Momenteel kent het corona-beleid vier doelen: 1) acceptabele belasting van de zorg; 2) beschermen van kwetsbaren; 3) zicht houden op het virus en 4) economische en maatschappelijke schade beperken. Het kabinet wil nu toe naar twee gelijkwaardige en nevengeschikte doelen: a) sociaal-maatschappelijke en economische continuïteit/vitaliteit en b) toegankelijkheid van de gehele zorgketen voor iedereen. Het beleid zal dus niet meer primair gevoerd worden vanuit de belasting van de zorg, maar vanuit een breder perspectief, zowel op de maatschappelijke en sociaal-economische kant als op de zorg. De komende maanden blijft het kabinet in gesprek om te zien welke keuzes en stappen nodig zijn, passend bij de nieuwe doelstellingen.

In de Kamerbrief wordt ook een doorkijk gegeven naar de lange termijn. Daarin is opgenomen dat er een expertteam is wat zich richt op de organisatie van de Covid-zorg en een taskforce die is gericht op de ondersteuning optimale inzet zorgverleners. ActiZ is in beide vertegenwoordigd.

Stand van zaken financiële compensatieregelingen

• Zvw Covid-regeling 2021 wordt uiterlijk medio komende week verwacht vanuit ZN.

• Overleg over mogelijke Covid-compensatie Zvw 2022 start komende maand.

• Covid-compensatieregeling Wlz 2022 is al eerder gepubliceerd.

• Er zijn veel signalen over leegstand in de Wlz, eventuele compensatie is nadrukkelijk onderwerp van gesprek met de stakeholders, maar vooralsnog zit die niet in de regeling voor 2022.

Covid-units: nadere toelichting op samenloopcontrole Wlz vanaf 2022
Eerder heeft ActiZ bericht over het feit dat de zorgkantoren vanaf 2022 controleren op mogelijke samenloop met de Wlz. Dit heeft diverse vragen opgeroepen bij leden, waar we hier op ingaan:

• Indien een cliënt met een indicatie Wlz-thuis (MPT/VPT) wordt opgenomen op een Covid-unit blijft het Wlz zorg. Wel kan de MPT of VPT tijdelijk omgezet worden naar een ZZP indicatie (dus inclusief verblijf), zoals ook gebruikelijk is bij een reguliere Elv opname. De eigen bijdrage wijzigt hierdoor ook (tijdelijk).

• Mocht de betreffende ZZP niet aansluiten op de werkelijke kosten (te veel/te weinig) dan wordt dit meegenomen in de ex post afrekening. De ZZP declaraties vormen onderdeel van de inkomsten op de Covid-unit (naast de Elv-covid/A0018); aan de kostenkant worden alle kosten meegenomen. Bij de eindafrekening is er dan mogelijk een verschil, dat ten gunste/laste komt van de Zvw.

ActiZ is met ZN in overleg over toekomstige bekostiging van Elv-covid. Mocht de ex post afrekening verdwijnen dan moet opnieuw bezien worden wat de risico’s zijn, ook in de Wlz.

Vragen kunt u blijven richten aan corona-vragen@actiz.nl of aan uw bekende contactpersonen.

Corona communicatie
Via www.actiz.nl/corona en www.actiz.nl/coronavaccinatie en deze updates wordt u doorlopend op de hoogte gehouden van het laatste nieuws rond Covid-19 en vaccinaties. Ook is er het dossier coronavirus voor zorgorganisaties te vinden. Ervaringen van zorgorganisaties en documenten worden uitgewisseld in het corona netwerk in het ledendeel van de ActiZ website. In geval van een uitbraak kunt u rond persvragen altijd overleggen met de ActiZ persvoorlichting: 085-0772099.