Categorieën
Algemeen Geen categorie

Update coronavirus – 145

Met deze update informeren wij u over de actualiteit rond Covid-19 en vaccinaties.

Toepassing maatregelen jl. vrijdag
ActiZ heeft u jl. zaterdag in update 144 bericht over de nieuwe maatregelen. Eén van die maatregelen betreft de aanpassing van de quarantainemaatregelen voor gevaccineerden met een besmette huisgenoot. We krijgen veel vragen over onze veronderstelling dat zorgmedewerkers die nodig zijn in de praktijk worden uitgezonderd van deze maatregel.

Inmiddels die uitzondering door RIVM en het ministerie van VWS bevestigd. RIVM zal dat verwerken in de richtlijn testbeleid en inzet zorgmedewerkers waarin het al mogelijk is bij uitzondering als de continuïteit van zorg daar om vraagt. De uitzondering zoals beschreven bij ‘duurzame inzetbaarheid’ gaat ook gelden voor de nieuwe quarantainemaatregel, uiteraard tenzij de medewerker klachten heeft.

Dagbesteding en nieuwe maatregelen
RIVM en het ministerie van VWS hebben tevens bevestigd dat de gewijzigde maatregelen rond het gebruik van het coronatoegangsbewijs géén nieuwe beperkingen opleveren voor de meeste dagbestedingen, behalve als deze is in een buurt- of dorpshuis. Dan geldt de geactualiseerde handreiking voor toepassing van de maatregelen voor dorps- en buurthuizen. Dan is er mogelijk een beperking van de maximale groepsgrootte. In dit verband wijzen we u er graag nogmaals op dat hogere kosten per cliënt mogelijk vergoed kunnen worden (zie notitie meerkosten 2021). Mocht u problemen hebben rond compensatieregelingen bij gemeenten, neem contact op met de regio-adviseurs van het ketenbureau i-sociaaldomein of meldt het ons (l.markus@actiz.nl en c.ooms@actiz.nl). Overige informatie over compensatieregelingen voor de Wmo en Jeugdwet staan hier.

Testen van medewerkers
Het komt steeds vaker voor dat een medewerker zich niet wil laten testen, ook niet bij een uitbraak op locatie. De formele info over deze situatie vindt u in de ActiZ Q&A Arbeidsrelatie en corona. De richtlijnen vanwege de snel oplopende besmettingen en de continuïteit van zorg laten weinig ruimte. Tegelijkertijd is er de privacy en ieders keuzevrijheid, maar werken in de zorg brengen nu eenmaal ook maatschappelijke verantwoordelijkheden met zich mee. Meestal helpt een goed gesprek in het team of individueel. 

Afschaling reguliere zorg
Tot vorige week werd met de ziekenhuizen en de NZa veelvuldig gesproken over de voortgang van inhaalzorg. Inmiddels zijn we vooral weer in gesprek over het afschalen van reguliere zorg, ook in de ziekenhuizen. In het landelijk overleg benadrukken we als ActiZ steeds het belang van nauw overleg in de regio, zodat ziekenhuizen bij hun opnamebeleid -waar mogelijk- rekening houden met de ruimte die u kunt bieden bij uitstroom van patiënten uit het ziekenhuis. Zowel in uw GRZ, eerstelijnsverblijf als in de wijk is de druk immers minstens zo groot als in het ziekenhuis. Het verzuim in onze sector is vaak nog hoger en de reguliere zorg is moeilijker af te schalen dan in het ziekenhuis. Regionaal overleg heeft natuurlijk plaats op ROAZ-niveau, maar minstens zo belangrijk is de onderlinge afstemming met uw collega’s en uw ziekenhuizen.

Boostervaccinatie bewoners 
Afgelopen zaterdag is in update 144 uitgebreid stilgestaan bij de boostervaccinatie. Inmiddels kan er wekelijks besteld worden door zorgorganisaties met een medische dienst, voor bewoners (met en zonder behandeling) en eventueel ook voor medewerkers.

Over de routing voor bewoners van locaties zonder medische dienst die ook niet in samenspraak met hun huisartsen kunnen ‘meeliften’ op locaties met een medische dienst, volgt uiterlijk vrijdag aanstaande nader bericht. Locaties en zorgorganisaties die geen gebruik kunnen maken van een medische dienst kunnen dan middels een webformulier contact leggen met de GGD. De GGD neemt vervolgens contact met u op om tot precieze afspraken te komen. De vaccinatie van deze bewoners start uiterlijk begin januari. Uiteraard proberen wij deze datum in het landelijk overleg naar voren te halen!

Boostervaccinatie medewerkers
De GGD start uiterlijk 16 december met het vaccineren van medewerkers met cliëntcontact. Mogelijk kan dat in uw regio nog sneller, zeker als medewerkers uit de zorg kunnen gaan helpen. In het ROAZ-overleg wordt besproken of en hoe dat zou kunnen. Nadere informatie van uw GGD volgt zo spoedig mogelijk.

Intussen kunnen zorgorganisaties met een behandeldienst en die dat kunnen regelen zonder dat de zorg daaronder lijdt -met eventuele met hulp van bedrijfsarts- tegelijk met de vaccins voor bewoners extra vaccins voor medewerkers bestellen via SNPG. Dat mag ook voor medewerkers met cliëntcontact van locaties of organisaties waar u mee samenwerkt maar die zelf niet beschikken over een medische dienst. U moet dan wel onderling de logistiek (vervoer) regelen, want SNPG laat leveren op de locatie die bestelt. De toediener is daarbij verantwoordelijk voor het volgen van de richtlijnen en voor de registratie.

Toolkit vaccinatie geactualiseerd
Inmiddels is het ministerie van VWS de toolkit rond vaccinatie aan het aanvullen met booster info, onder andere met deze infographic. Recent is bijvoorbeeld ook een korte video geplaatst, gericht op jongeren, waarin in een GGD-arts ingaat op vragen over vaccinatie en zwangerschap.

Algemeen
We constateren dat u inmiddels weer meer corona-updates krijgt. Uiteraard blijven we proberen alleen het voor u essentiële nieuws en de onderwerpen waar veel vragen over zijn voor u samen te vatten.

Met vragen over corona-aangelegenheden kunt u altijd terecht bij corona-vragen@actiz.nl.

Corona communicatie
Via www.actiz.nl/corona en www.actiz.nl/coronavaccinatie en deze updates wordt u doorlopend op de hoogte gehouden van het laatste nieuws rond Covid-19 en vaccinaties. Ook is er het dossier coronavirus voor zorgorganisaties te vinden. Ervaringen van zorgorganisaties en documenten worden uitgewisseld in het corona netwerk in het ledendeel van de ActiZ website. In geval van een uitbraak kunt u rond persvragen altijd overleggen met de ActiZ persvoorlichting: 085-0772099.