Categorieën
Algemeen Geen categorie

Update coronavirus – 87

Met deze update informeren we u over de actualiteit rond Covid-19 en vaccinaties.

Knelpunten zorgcontinuïteit

Een toenemend aantal besmettingen en een aanhoudend hoog ziekteverzuim leiden in steeds meer regio’s tot ernstige knelpunten in de continuïteit van zorg. In veel regio’s wordt nauw samengewerkt om de beschikbare medewerkers zo goed als mogelijk in te zetten, en waar mogelijk kunt u uiteraard gebruiken maken van de inzet het Rode Kruis en Extra Handen voor de Zorg. Toch is in steeds meer regio’s ook dit geen afdoende oplossing. In de media is volop aandacht voor dit probleem, mede in relatie tot de roep om inzet van defensiepersoneel (die overigens beperkt mogelijk is). Om de vragen aan defensie optimaal te kunnen coördineren en de beperkte capaciteit snel en gericht in te kunnen zetten, heeft het Ministerie van VWS in een procedure onder andere beschreven hoe u in veiligheidsregio-verband bijstand van het leger kunt vragen. Eventuele vragen kunt u richten aan Frank Hagelstein: f.hagelstein@actiz.nl.

Vaccinatie medewerkers                                        

Inmiddels zijn alle relevante documenten over vaccinatie van zorgmedewerkers definitief beschikbaar. In de werkwijze vaccinatie zorgmedewerkers van het RIVM vindt u meer informatie over het vaccinatieproces.

Onder zorgmedewerkers wordt verstaan: Alle zorgmedewerkers van 18 jaar en ouder die direct contact hebben met cliënten, inclusief stagiaires, leerlingen, ZZP’ers en uitzendkrachten. Vrijwilligers en mantelzorgers vallen niet binnen deze doelgroep.

Zorgmedewerkers die direct contact hebben met verpleeghuisbewoners mogen als eerste worden uitgenodigd, waarschijnlijk volgen al in de week en weken daarna andere zorgmedewerkers werkzaam binnen de wijkverpleging en Wmo-ondersteuning. De snelheid waarmee deze groepen aan de beurt komen, hangt af van de beschikbaarheid van vaccins en van de opkomst. ActiZ ontvangt per groep medewerkers een definitieve ‘go’ om te gaan uitnodigen van de GGD/GHOR en RIVM.  

Op 4 januari kunt u uw medewerkers feitelijk uitnodigen om telefonisch afspraken te gaan maken voor vaccinatie met behulp van de uitnodigingsbrief. Deze brief, die ook digitaal gestuurd kan worden, dient als bewijs bij de vaccinatie locatie. Het is daarom van belang dat deze brief ‘op naam van de medewerker’ staat en voorzien is van ‘het logo’ van uw organisatie.

De volgende documenten zijn van belang:

Standaard uitnodigingsbrief zorgmedewerkers (vanaf 4 januari versturen)

Infographic RIVM Vaccinatie tegen corona

Factsheet Vaccin in het kort voor Comirnaty (Pfizer/BioNTech) tegen COVID-19

Informatie over landelijke registratie bij het RIVM

Uiteraard kunt u uw medewerkers al wel informeren over de uitnodiging die vanaf 4 januari van kracht is. Daarbij kunt u gebruik maken van alle bovenstaande en eerder gedeelde stukken. En u kunt gebruik maken van de communicatie-toolkit op Rijksoverheid.nl, die steeds wordt geactualiseerd en aangevuld.

Vaccinatie cliënten

Na goedkeuring van het Moderna-vaccin door EMA zal een advies van de Gezondheidsraad volgen. Vooralsnog is het de bedoeling dat dit vaccin voor cliënten binnen de verpleeghuiszorg beschikbaar komt. De specialist ouderengeneeskunde dan wel de huisarts (afhankelijk van wie de medische eindverantwoordelijkheid heeft) is verantwoordelijk voor het vaccineren van cliënten. Het RIVM heeft de richtlijn uitvoering COVID-19 vaccinatie 2021 gepubliceerd. Van zorgorganisaties wordt verwacht cliënten zoveel mogelijk te informeren en stimuleren om zich te laten vaccineren. Toestemming van de client of diens vertegenwoordiger is een belangrijk onderdeel. In de gevallen dat de huisarts vaccineert, dienen hierover lokaal afspraken te worden gemaakt. Op korte termijn zal informatie en voorbeeld correspondentie volgen. Dit zal in ieder geval een vooraankondigingsbrief zijn met informatie over vaccineren. Daarnaast is afgesproken dat degene die vaccineert ook de client uitnodigt. Met vragen over vaccinatie kunt u terecht bij corona-vragen@actiz.nl.

Werkinstructie afval – tijdelijke regeling weer van kracht

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat staat opnieuw tijdelijk toe om afval anders te verpakken. Zo mogen bijvoorbeeld beschermende kleding of wegwerplinnen nu als droog afval op een andere manier verpakt en afgevoerd worden. Een dergelijke regeling was aan het begin van de corona-uitbraak ook van kracht. Deze regeling werd op 1 juli 2020 ingetrokken omdat ziekenhuizen, zorginstellingen, verzorgingstehuizen zorghotels e.d. over voldoende speciaal verpakkingsmateriaal beschikten. Nu is er een probleem ontstaan bij het verwerken van het afval. Daarom is de tijdelijke vrijstelling wederom van kracht. Door de toename en de continue zorg van coronapatiënten is er een toename van afval dat is besmet met het coronavirus. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Corona communicatie
Via deze updates, www.actiz.nl/corona en www.actiz.nl/coronavaccinatie wordt u doorlopend op de hoogte gehouden van het laatste nieuws rond Covid-19 en vaccinaties. Ook is er het continu bijgewerkte dossier coronavirus voor zorgorganisaties te vinden. Ervaringen van zorgorganisaties en documenten worden uitgewisseld in het corona netwerk in het ledendeel van de ActiZ website. In geval van een uitbraak kunt u rond persvragen altijd overleggen met de ActiZ persvoorlichting: 085-0772099.